Amblyopie game Erasmus MC

by Marco Alting, 27 maart 2018

Hoe mooi zou het zijn als kinderen met een lui oog kunnen gamen in plaats van pleisters plakken? De oogafdeling van het Erasmus MC is gestart met een onderzoek om te kijken of gamen een effectieve behandeling is voor een lui oog. Samen met dfab VR heeft het Erasmus MC een virtual reality-game gebouwd, die in dit onderzoek een sleutelrol speelt. Het is dfab VR gelukt een game te bouwen, die het mogelijk maakt in de VR-bril de ogen van elkaar afzonderlijk in te stellen.

Het spel is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar. De speler neemt het in een sneeuwballengevecht op tegen wandelende sneeuwpoppen. Met behulp van een VR-bril, die kinderen over hun eigen bril heen opzetten. Met een controller in iedere hand kunnen ze sneeuwballen afschieten op wandelende sneeuwpoppen. Door de helderheid van het dominante oog gelijk te maken aan dat van het luie oog, gaat het luie oog harder werken. De gedachte is dat naarmate de therapie vordert, het luie oog verbetert. Het onderzoek van het Erasmus MC moet uitwijzen of gamen daadwerkelijk een effectieve behandeling is. En mogelijk een sneller resultaat geeft dan afplakken. Het onderzoek is gestart en duurt tot 2020.

Het zou natuurlijk super zijn als hier een nieuwe behandeling voor een lui oog uit voortkomt. In Nederland heeft ongeveer drie procent van de kinderen last van een lui oog. Daarmee is het de meest voorkomende oogaandoening op kinderleeftijd. De standaardbehandeling is op jonge leeftijd een paar uur per dag het goede oog af te plakken. Super vervelend voor een kind. Hoe stoer zou het zijn als je niet hoeft te plakken en kunt zeggen dat je naar de oogarts gaat om te gamen.

Voor dfab VR was het geweldig om de vrije hand te krijgen een volledig nieuw spel te bedenken. We hebben het echt kindvriendelijk gemaakt. Een sneeuwballengevecht was het eerste dat in ons opkwam. Als je een VR-game voor kinderen maakt, moet het niet te moeilijk maar wel uitdagend zijn. Normaal kun je in een VR-game bijvoorbeeld teleporteren naar verschillende plekken. Maar daar raken kinderen gedesoriënteerd van, dat zijn veel te veel handelingen. Dus wilden we een afgesloten omgeving, zoals een marktplein. Toen zijn we onderzoek gaan doen en hebben we Google Earth gebruikt om zo’n typisch Oostenrijks pleintje te zoeken.

Via Google Images kwamen we uiteindelijk op Hallstatt. Dat zag er zo tof uit, dat we het als voorbeeld hebben gebruikt. Alles hebben we zelf gemodelleerd, behalve de sneeuwpoppen. Die hebben we als animaties gekocht.  Ook de kunstmatige intelligentie van de sneeuwpoppen en het scoresysteem hebben we gebouwd. Het eerste level begint met vier sneeuwpoppen. Dat worden er steeds meer. Dus dan moet je goed uitrekenen, waar de verschillende sneeuwpoppen ten opzichte van elkaar starten. Je wilt niet dat ze op hetzelfde punt starten, dus je moet een mechanisme inbouwen dat ze altijd van een ander punt op het marktplein komen. Ook moeten ze elkaar niet in de weg lopen en op afstand van de speler blijven. Dat is de intelligentie die ze mee hebben gekregen.

Waar we heel heel blij van worden, is dat het spel iets bijdraagt aan de maatschappij. Het is natuurlijk leuk om een commerciële, marketingtechnisch mooie game te maken, maar dat wordt al zo veel gedaan. We vinden het vooral tof om bij te dragen aan iets dat kinderen leuk vinden en dat hopelijk een veel snellere behandeling van een lui oog gaat opleveren!

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marco Alting : 06-51176037 / marco@dfab.nl

  • :