Presentatiewijzen

Realtime interactieve 3D kan op verschillende manieren worden gepresenteerd. De meest geschikte presentatiewijze is afhankelijk van de beoogde toepassing.
Desktop VR Brillen

Met een desktop VR bril bevind je je IN een plan of situatie. Je kunt naar alle kanten realtime 360 graden om je heen kijken. Je kan vrij rond lopen in een plan of scenario of het model bekijken vanuit vaste standpunten. Je kan bukken om iets van onderen te zien of om bijvoorbeeld sneeuwballen te ontwijken in een game. Ook kan je alles van alle kanten bekijken door te ”teleporteren” binnen een model of situatie. Het kijken door een VR bril geeft een optimale beleving van een 3D model. dfab maakt zowel gebruik van de desktop VR brillen Oculus Rift als de HTC-Vive.

Mobiele VR brillen

Een mobiele VR bril heeft als voordeel dat deze op elke locatie gebruikt kan worden zonder dat er een desktop (PC of laptop) nodig is. Doordat de software in de bril zelf zit is de rekenkracht ten opzicht van een desktop bril beperkter. Hierdoor kan een mobiele bril minder zware realtime 3d omgevingen aan dan een desktopbril. De beste keuze voor het type VR bril is afhankelijk van de toepassing. dfab maakt gebruikt van de mobiele brillen Oculus Go en HTC Vive Focus.

Beeldschermen met desktop
Projectie van de 3D omgeving op een scherm geeft een 3D beeld op plat vlak. De kijkrichting is realtime te veranderen en dingen kunnen interactief worden veranderd met een controller, met de muis en toetsenbord of via een smartphone of tablet. Groot voordeel van een schermprojectie is dat je met een groep mensen tegelijk hetzelfde ziet en hier over kan praten. Ook  kunnen in realtime hoge resolutie renders snel worden opgeslagen.
Smartphones en tablets
Ook op smartphones of tablets kan  interactieve realtime 3D worden gepresenteerd. Voordeel is dat het scherm mobiel is zodat de 3D omgeving op elke plek kan worden gezien zonder dat een desktop nodig is. Net als bij de mobiele VR bril wordt de zwaarte van het model beperkt door de relatief geringe rekenkracht van de mobiele devices. Een extra bij een dergelijk gebruik is dat er augmented reality kan worden toegepast. Hierbij wordt een 3D model in de werkelijke omgeving geprojecteerd.