Veel gestelde vragen

  • Waar kan in VR voor inzetten?
    • Ontwerp: zichtbare ontwerpfouten, beleving en analyse (ruimte, zichtlijnen, licht etc.)
    • Varianten: interactieve vergelijking tussen oplossingen
    • Constructie: visueel technische analyse, constructieve oplossingen
    • Communicatie: voorkomen fouten door interpretatie van tekeningen. Overtuigen door beleving (beslissers, investeerders etc)
    • Analyse: gebruikers, brandweer, politie, beveiliging, gasten…
    • Routing: testen door bezoekerspanel, bevoorrading, crowdcontrol…
    • Licht: situatie dag/nacht, zomer/winter, bezonning/schaduwwerking…
    • Presentatie: oneindig veel stills met 1 druk op de knop, 360 beleving etc.
    • Marketing: sales, visualisatie op website etc.
    • Training: brand (rook), vluchtgangen, panieksituatie, beveiliging
  • Met welke data kan een VR omgeving worden gemaakt?
    We hebben het liefst zo compleet mogelijke 3D modellen. Die modellen kunnen uit verschillende pakketten komen zoals: Autocad, Revit, sketchup, Blender, Cinema4D, Maya en 3D Studio Max. Van daar uit hebben we graag de bestanden in FBX of Collada formaat. Overige pakketten en formaten kunnen in overleg worden aangeleverd.
    Daarnaast willen we ook graag afbeeldingen zoals artist impressions en renders, zodat we vanuit een goede referentie kunnen werken.
  • Hoe gedetailleerd is een VR?
    Een VR visualisatie kan van bouwmassa tot compleet ingerichte woningen en omgevingen. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor interactie. De projecten kunnen ook zonder VR bril worden gebruikt voor verdere analyse, presentatie en participatie doeleinden.
  • Hoeveel kost het?
    De prijs van een project is zeer afhankelijk van uw wensen en eisen. En ieder project wordt als maatwerk gebouwd.
  • Kan ik ook een VR bril met apparatuur huren?
    Dit behoort binnenkort tot de mogelijkheden. We richten hier speciale units voor in met een computer die altijd de kwaliteit levert die we willen aanbieden. Ook bevat de unit een scherm, VR bril, controller, keyboard en muis.
  • Is dfab een ontwerpbureau?
    Nee, niet direct. Wij zien het als onze taak om voor o.a. ontwerpers VR visualisaties te maken waarmee het ontwerp kan worden verbeterd.
  • Ik zou wel willen werken bij dfab. Met wie kan ik bellen?
    Voor mogelijke vacatures kun je het best even contact opnemen met Marco Alting
  • Kan dfab ook bestaande gebouwen omzetten in VR?
    Ja, dat kan. Van ieder object waar 3D modellen beschikbaar voor zijn, kunnen wij een VR presentatie maken.
  • Ik ben nieuwsgierig wat dfab precies doet en zou wel een presentatie willen meemaken. Met wie kan ik contact opnemen?
    Voor een presentatie kunt u contact opnemen met Eric Lugtmeijer of Jos Lievisse Adriaanse.
  • Met welke soft- en hardware werkt dfab?
    dfab werkt met Unreal Engine 4 voor de realisatie van de VR omgevingen in de projecten. Daarnaast gebruikt dfab Blender 3D om 3D modellen om te zetten naar Unreal Engine. Ook maakt dfab gebruikt van Substance Designer om realistische materialen te maken voor de 3D objecten.
    Onze projecten zijn geschikt voor de laatste VR brillen, zoals de Oculus Rift, HTC Vive en de GearVR.
  • Waarin verschilt dfab tov andere VR visualisatie bureaus?
    Dfab bouwt realistische 3D omgevingen in een game engine. Dit biedt de mogelijkheid om volledig door de omgeving te bewegen (real time) en interactie te hebben met de objecten. Veel andere bureaus maken 360 graden afbeeldingen van een omgeving. Hierin kun je ook prima rondkijken, maar heb je geen mogelijkheden om verder te bewegen en interactie te hebben met de objecten.